Haastige spoed is zeker goed

16 mei 2022 - Hahlen, Duitsland

Vandaag begon ik de dag weer eens met een bak koffie en cornflakes, alsof ontbijten bij wildvreemden thuis de normaalste zaak van de wereld is geworden. Daar hadden ze zes (!) schitterende katten van uiteenlopende rassen, waaronder deze knappe vent:

IMG_20220516_085802

Na mijn ontbijtje moest ik gauw op pad omdat het later die dag zou regenen en onweren, zo rond 16:00u voorspelde Google. Flink doorstappen dus bij een dagetappe van 27km. Ik ging vol goede moed op pad vanuit Bad Holzhausen en passeerde onderweg nog het stadje Lübbecke:

IMG_20220516_105837 IMG_20220516_110305IMG_20220516_111635IMG_20220516_114216IMG_20220516_122210

Na daar wat rondgebanjerd te hebben ging ik al gauw door richting een natuurgebied getiteld 'Bastauwiesen'. Vanuit het Germaans naar het Nederlands laat dit zich vertalen naar 'Terror vliegen en knalgroene kikkers'. Daar zat het er namelijk rammend vol mee. Tijdens deze reis heb ik nog nooit zo hard door een natuurgebied gelopen als op deze dag. Steekvliegen zo groot als m'n kleine teen, die rechter weliswaar aangezien die nog groter is dan de linker, gingen zonder te vragen op m'n kuit aan het ontbijt. Sloeg je de een weg dan zat er meteen weer een ander op je andere been. Ik leek wel Bambi op het ijs, zo wild zat ik in de rondte te dartelen. Zo heb ik ca. 8km door dit stuk groen heengemept, totdat ik me bedacht dat ik deet mee had genomen. Gelijk mezelf van top tot teen ingeoliëd en lopen maar. Ik was blij toen ik een stuk gloednieuw asfalt tegenkwam.

Van daaruit was het even een stukje industrie terrein oplopen, bruggetje over en wat stond daar aan de andere kant van het kanaal? Een schitterend bankje voor mij alleen. Heerlijk. Even bijkomen van 18km ploeteren waarvan grotendeels in de volle zon.

Dan alleen nog het laatste stukje naar Hahlen, langs een ellenlang kanaal met bomen aan weerszijde. Het liep best vlot over deze paden met zacht gras onder de voeten. Dat doet een wandelaar goed.

IMG_20220516_154024

IMG_20220516_154512

Die laatste paar km waren uiteindelijk toch nog aardig pittig, waardoor ik een half uur voor aankomst toch echt nog even pauze moest nemen. Op de kaart zag ik dat er ook een camping was aan het kanaal. Wellicht is het niet zo duur, even kijken dus. De prijs viel me alleszins mee: 10 EUR per nacht voor een klein tentje. Na aan te zijn gekomen op de aangewezen kampeerplek, stopte er een vrouw naast me die net was wezen fietsen. Met grote ogen keek ze me aan en vroeg ze of ik een wandelaar was. Zo trots als een aap vertelde ik over mijn reis en waar ik vandaan kwam. Daarop bood ze me aan om die avondl lekker mee te eten! Zo zie je maar weer, je verliest misschien een paar centen maar je wint ook weer wat. Na het eten was het tijd om langzaamaan klaar te maken voor wat komen zou: donder en gebliksem.

IMG_20220516_184001

Op het moment van schrijven zit ik daar dan ook middenin. Ik voel zo nu en dan de grond beven van de inslagen. Best gezellig wel, maar m'n tentje moet niet doorlekken met al die regen. Hij wordt toch eindelijk eens op de proef gesteld na al die dagen van zonneschijn! Morgen ga ik op pad naar Stadthagen, wederom 27km voor de boeg. Welterusten allen en tabé!

1. Geertje van der Burg-Berendsen:
    17 mei 2022
    Weer met groot genoegen je reisverslag gelezen ! Succes morgen gewenst en hoop dat je blaar aan het genezen is!
  2. Sven Rödenbeck:
    20 mei 2022
    Hallo Maarten, wünsche Dir weiterhin viele schöne Erlebnisse auf deinem weiteren Weg. Du bist ein sehr angenehmer und sympathischer Mensch. Deswegen nehmen dich die Menschen auch gerne auf. Viele Grüße von Sven aus Hespe (Helpsen).