De benen hebben last van wanderlust

22 mei 2022 - Mehrum, Duitsland

Mijn weekendje Hannover zit erop! In dik twee dagen tijd heb ik een goed beeld van de stad gekregen, en die is overwegend positief! Hannover kent heel wat leuke stukjes, zoals het centrum van de Oststadt en de vele stadsparken die deze stad rijk is.

IMG_20220520_110811IMG_20220520_132816IMG_20220520_145844

Enkele van deze stadsparken (Stadtwald Eilenriede en Kleefeld) zou ik ook niet zo snel in Duitsland verwachten. Duitsers houden er immers van dat alles strak georganiseerd is, dat het leven in regeltjes is vastgelegd. Sommige van deze parken zijn echter, op de voetpaden na, ongerepte loofbossen en dus niet georganiseerd zoals bijvoorbeeld het Vondelpark in Amsterdam. Dat maakt het allemaal wat minder kunstmatig en daardoor vangt zo'n park ook beter de drukte van de stad weg.

Uiteraard zijn er ook een stuk minder mooie gedeelten, maar welke stad heeft daar nu geen last van.

IMG_20220520_120851

In zijn algemeenheid hangt er een gemoedelijke sfeer in Hannover en zijn de voorzieningen op het gebied van winkelen en terrassen eindeloos. Ik zou er echter niet per se nogmaals naar toe willen gaan.

Vandaag kostte het me maar liefst twee uur om vanaf mijn AirBnb in Hannover West de oostelijke rand van de stad te bereiken. Daar eenmaal aangekomen liep ik een paar km langs een mooi kanaal.

IMG_20220522_091614

IMG_20220522_120956

Na een km of 20 zat ik al op 2/3 van de dagtrip en had ik nog zeeën van tijd. Ik genoot dus even van een bankje wat aan de rand van een bos, grenzend aan een akker, was opgesteld. Aldaar zittende kwam een stel oudere dames voorbij die het maar mooi vonden om zo'n jonge gast met bepakking te zien genieten in het zonnetje. We raakten even aan de praat, waarop ze na afloop me nog complimenteerden op mijn Duits. En dat met één jaar Duits op de middelbare!

De laatste 10km vraten mijn schoenen ook op alsof het niets was, nu de temperatuur overdag zeer aangenaam was met 21 graden en grotendeels zonnig. Deze etappe ging dan ook eigenlijk van een leien dakje, ondanks de toch betrekkelijk grote afstand! Momenteel sta ik met mijn tentje opgesteld in iemands achtertuin, naast een klein stukje weiland met een stel koeien.

IMG_20220522_175300

Ik heb de bewoners nog niet veel gesproken, ze lijken ietwat meer gesloten dan bij mijn vorige verblijfplaatsen. Ik vind dat eigenlijk ook wel fijn voor de verandering, heb ik een keer de avond lekker voor mezelf! Morgen heb ik een korter stuk te lopen, namelijk van Mehrum naar Vechelde. Morgenavond zou het ook gaan regenen dus ben benieuwd hoe dat zal gaan verlopen!